Denk mee, doe duurzaam & win startbewijzen voor je team

Denk mee hoe we de Maliebaanloop nog groener en duurzamer kunnen maken. De mooiste tip wint gratis deelname voor 4 personen aan de teamloop. Doe mee en win!

In Nederland focussen sportverenigingen zich al enige tijd op duurzaamheid. Zo was PSV in 2008 de eerste klimaatneutrale topclub ter wereld. En het Olympisch Stadion in Amsterdam sproeit het veld met water uit de Schinkel. Dit rivierwater wordt daarna gezuiverd voordat het weer terugvloeit.

De groenste loop van Utrecht?

Denk mee hoe we de Maliebaanloop nog groener en duurzamer kunnen maken. Je kunt jouw tip of idee met ons delen via info@maliebaanloop.nl (deadline: 1 september 2019). Onder alle inzendingen wint het beste idee een gratis teamdeelname. Dit betekent dat je met 3 vrienden of collega’s samen de prachtige Maliebaan kunt trotseren op 20 oktober. Dan zie je meteen of wij jouw idee wel goed tot uitvoering gebracht hebben.

Achtergrond

Hardlopen: een grote groeisport

Het Mulier Instituut bracht in 2016 de betekenis van atletiek in Nederland in kaart. Het ging dan niet alleen om de Atletiekunie en aangesloten clubs en leden, maar ook om mensen die in ander verband een loopsport beoefenen – onder meer via commerciële loopgroepen. Met enkele cijfers wordt meteen duidelijk dat het dan gaat om een serieuze industrie.

  • Ons land telt ongeveer 2,4 miljoen hardlopers;
  • In 2015 werden meer dan 2.000 hardloopevenementen georganiseerd;
  • Zes van de twintig meest bezochte sportevenementen zijn hardloopevenementen;
  • En al die hardlopers geven per jaar ruim een half miljard euro uit – alleen al aan kleding, materiaal en schoenen.

Volgens de onderzoekers is atletiek daarmee de grootste groeisport van de afgelopen tien jaar.

Wat doen andere loopevenementen?

Stichting Zevenheuvelenloop

De Stichting Zevenheuvelenloop uit Nijmegen is al tientallen jaren koploper op het gebied van duurzaamheid. In 1992 werden afspraken gemaakt met de NS voor goedkopere treinkaarten voor de deelnemers. De route werd zelfs verplaatst zodat start en finish nu dichter bij het treinstation liggen. Mensen die toch met de auto komen, betalen vijf euro meer. Die toeslag wordt in de regio in duurzame projecten geïnvesteerd, zoals voor de aanleg van zonnepanelen op daken van scholen in Nijmegen.

Verder hebben de organisatoren de papieren brochure afgeschaft, net als de goodiebags. Ook een opvallende maatregel is dat deelnemers korting krijgen als ze afzien van een medaille. Dat scheelt grondstoffen voor de productie, vooral gezien de grootte van de loop.

Veel van de ideeën komen van de vrijwilligers, waar de organisatie graag naar luistert.

Le Champion

Bekende evenementen als de TCS Amsterdam Marathon, de Dam-tot-Damloop en de Halve van Egmond worden door Le Champion georganiseerd. Le Champion maakt bij deze organisatie gebruik van de barometer duurzame evenementen, waarbij een organisatie na een reeks maatregelen kan scoren op goud, zilver en brons.

Golazo Sports Nederland

Golazo Sports Nederland is sinds 2014 een belangrijke organisator in de Nederlandse hardloopwereld, denk aan de NN Marathon Rotterdam, de Ladiesrun Eindhoven en de Singelloop Utrecht.

Bij alle evenementen worden plastic bekers al een tijd niet meer gebruikt. Deze zijn vervangen door afbreekbaar materiaal. En in plaats van via papier gaan inschrijvingen en alle communicatie met deelnemers nu digitaal.

De meeste aandacht van de NN Marathon Rotterdam gaat uit naar de vervoersstromen, deelnemers komen immers uit heel Nederland. Dus krijgen deelnemers en supporters twintig procent korting op een retour met de trein.

10 x duurzaam organiseren

Allesoverdesport.nl is een initiatief van het ministerie van VWS. Op deze website vind je een artikel over duurzaamheid bij loopevenementen. Hiervoor sprak Sport & Strategie met de drie grootste organisatoren van loopevenementen: Stichting ZevenheuvelenloopLe Champion en Golazo Sports Nederland. En samen kwamen zij tot een soort van 10 geboden voor duurzaam organiseren:

  1. Probeer het reisgedrag van deelnemers en bezoekers van loopevenementen te beïnvloeden. Is er al een samenwerking met de NS en regionale vervoersbedrijven? De Stichting Duurzaam Organiseren kan hierbij helpen.
  2. Haal producten zoveel mogelijk uit eigen omgeving, indien mogelijk duurzaam geproduceerd. Dat scheelt niet alleen transportkosten en uitstoot, maar geeft ook een directe impuls aan de plaatselijke economie.
  3. Onderzoek de afvalstroom van uw evenement. Waar zijn hier verbeteringen aan te brengen? Schat vooraf het gebruik van catering en producten in om zoveel mogelijk afval te voorkomen.
  4. Overleg met partners, sponsoren en overheden over duurzaamheid. Kunnen deze partijen elkaar helpen met producten, kennis en ervaring? En weten zij er ook van dat het loopevenement werkt aan duurzaamheid?
  5. Betrek de vrijwilligers en deelnemers bij het ontwikkelen van nieuwe ideeën.
  6. Onderzoek de mogelijkheden voor verschillende inschrijfkosten en kortingen. Hoe duurzamer het gedrag van de loper, hoe goedkoper de deelname.
  7. Maak in de communicatie duidelijk wat uw evenement doet aan duurzaamheid: op de website, in nieuwsbrieven, op informatiemarkten. Ook andere loopevenementen kunnen hier van leren.
  8. Ondersteun duurzaamheidsprojecten in de eigen omgeving, ook buiten de sport.
  9. Gethematiseerde loopevenementen als colorruns zijn tegenwoordig populair. Kan duurzaamheid ook zo’n thema zijn?
  10. Organiseer een inzameling van sportkleren en sportschoenen voor hergebruik. Op de website Nudge.nl kan zo’n duurzaam project worden aangemeld om medestanders te vinden.

Bron: allesoverdesport.nl

En de Maliebaanloop?

De Maliebaanloop probeert deelnemers en supporters met het openbaar vervoer te laten reizen. Maar dit kan nog actiever. Ook qua afspraken met een partij als bijvoorbeeld de NS.

Verder wordt plastic gemeden en gaat de communicatie over het evenement en startbewijzen digitaal.

Daarnaast proberen we sponsoren te verbinden aan ons die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben. En worden er samenwerkingen gezocht met lokale partners en initiatieven. Vorig jaar steunde de Maliebaanloop Stichting MOVE. En dit jaar lopen we hard voor Stichting Met je hart.

win startbewijzen voor je team - doe duurzaam

Maar we willen meer…

Want de Maliebaanloop kan altijd nog duurzamer en nog groener. De geboden hierboven zijn gebasseerd op wat partijen als Le Champion, de Stichting Zevenheuvelenloop en Galazo Sports Nederland al doen. Een aantal geboden worden al geïmplementeerd door de CWT Commissie van A.V. Phoenix (organisatie van de Maliebaanloop). Maar gebruik deze als inspiratie, dat doen wij ook. En denk mee hoe we samen de Maliebaanloop nog duurzamer kunnen maken.

Dus denk mee en win!

Stuur jouw tip of idee nu naar ons via info@maliebaanloop.nl ! Onder alle inzendingen wint het beste idee een gratis teamdeelname (deadline: 1 september 2019). Dan zie je meteen of wij jouw idee wel goed tot uitvoering gebracht hebben.


De Maliebaanloop is de grootste en snelste hardloopwedstrijd van de stad Utrecht die atletiekvereniging Phoenix organiseert. Ren mee voor een PR!